Het afgelopen jaar zien wij een trend ontstaan in het aanbieden van refurbised kantoorprinters. Commercieel gezien kan om diverse redenen gekozen voor het aanbieden van een refurbised kantoorprinter, maar wat is nou precies de reden hiervan?
Het probleem ligt aan de andere kant van de oceaan. Leveringen komen laat, of helemaal niet, of op de verkeerde plekken. Import en export zijn nauw met elkaar verweven. Grondstoffen en halffabricaten zijn nodig om te produceren, en om vervolgens weer te kunnen exporteren. Dat corona nog niet voorbij is, blijkt in China. Daar is de productie in de maakindustrie in April 2022 naar het laagste niveau in vijf maanden gezakt. Dat komt vooral door de maatregelen in Shanghai en twee industriële centra, waar bedrijven en fabrieken gesloten zijn. Ook nu gelden er nog steeds strenge maatregelen en zijn delen van China gesloten.
Omdat levertijden oplopen en er soms geen duidelijkheid is of er überhaupt wel geleverd kan worden, worden er door diverse kantoorprinterleveranciers ingezet op refurbised kantoorprinters. Door het inzetten van refurbished kantoorprinters kan er antwoord gegeven worden op de vraag en aanbod, en er ontstaat een nieuw commercieel verdien model.
Wat betekent refurbished?
De letterlijke benaming voor refurbished is ‘gereviseerd’. Refurbished kantoorprinters zijn printers die al eerder in gebruik zijn geweest. Deze kantoorprinters zijn bijvoorbeeld schoongemaakt of gerepareerd en worden daarna opnieuw aangeboden voor verkoop en of verhuur.
Waarom kiezen voor een refurbished kantoorprinter?
Doordat de kantoorpinter eerder al een keer gebruikt is, lijkt het wel hetzelfde als een tweedehands kantoorprinter, maar dat is het niet. Wanneer je van iemand via via een gebruikte kantoorprinter koopt weet je nooit zeker of hij het helemaal goed doet. Bij een refurbished kantoorprinter krijg je die garantie wel. Tevens wordt er voor onze kantoorprinters een serviceovereenkomst afgesloten wat betekend dat er verbruiksmaterialen beschikbaar zijn en ook onderdelen bij preventief en correctief onderhoud zijn inbegrepen.
Hieronder hebben we een aantal voordelen op een rijtje gezet, voor de overweging van een refurbished kantoorprinter:
- Goedkoper dan gloednieuwe kantoorprinters
Aangezien refurbished kantoorprinters al een keer zijn aangeboden, zijn deze vaak goedkoper dan nieuwe producten.
- Duurzaamheid
Bij de keuze voor een refurbished kantoorprinter geef je het product als het ware een ‘tweede leven’. Dit kan worden beschouwd als een duurzame keuze wat dan weer een goede keuze is voor het milieu.
- Garantie
Vaak is het zo dat je bij refurbished kantoorprinters, net zoals bij gloednieuwe kantoorprinters, profiteert van garantie, service en support. Mocht er dan toch iets zijn of gaan met de aangeschafte refurbished kantoorprinter, dan kun je je in de meeste gevallen altijd herroepen op de garantie en de serviceovereenkomst.
Wat is het nadeel van een refurbished kantoorprinter ?
Ondanks de bovengenoemde voordelen kunnen refurbished kantoorprinters ook een aantal nadelen hebben. Het zou kunnen dat jouw refurbished kantoorprinter een mankement heeft wat niet direct zichtbaar is. Het is dus erg belangrijk om goed naar de garantie en voorwaarden van een serviceovereenkomst van een aanbieder te kijken.
Wat begrijpelijk is bij de aanschaf van refurbished kantoorprinter is dat er mogelijk gebruikerssporen zichtbaar zijn door eerder gebruik. Kijk voordat je een refurbished kantoorprinter aanschaft dan ook goed naar de staat van de kantoorprinter, op de foto’s en in de beschrijving.
De technische levensduur van een nieuwe kantoorprinter bedraagt gemiddeld 7 tot 8 jaar. Bij een refurbished kantoorprinters is dit een stuk lager. Let daarom goed op bij het aangaan van een huur of service overeenkomst dat deze niet voor een lange looptijd wordt afgesloten.
Mocht jij vrijblijvend een goed advies willen over het aanschaffen van een refurbished kantoorprinter neem dan contact met ons op zodat wij jou verder kunnen helpen.