Indexering van kantoorprinters, is dat normaal ?!
8 december 2022
index

Deze week ontvingen wij een mail met de vraag: “Kunnen jullie ons met spoed helpen? Wij willen zo snel mogelijk van onze kantoorprinterovereenkomst af”.

Zij hebben inmiddels ook een brief van de huidige kantoorprinterleverancier ontvangen waarin staat dat deze alle prijzen met ruim 17% gaat indexeren. Dit betekend dat het vaste maandbedrag van € 100,- wordt opgehoogd naar € 117,-  en ook de afdrukprijzen worden opgehoogd. Is dit normaal ?!

Kantoorprinterleveranciers hebben er belang bij om contracten zo min mogelijk transparant te maken en ‘verbergen’ constructies in contracten die hen extra inkomsten opleveren. Gelukkig zien we kwalitatief veel goede kantoorprinters en bieden de meeste kantoorprinterleveranciers goede en adequate service aan hun klanten. Dat neemt niet weg dat we in de afgelopen tien jaar veel organisaties hebben gezien die vaak onbewust tot wel enkele tienduizenden euro’s te veel betaalden voor hun kantoorprintercontracten.

Indexatie is regelmatig een punt van discussie. Hoeveel mag een kantoorprinterleverancier per jaar indexeren en waarover mag geïndexeerd worden?

Wij van DKM Solutions vinden dat er duidelijkheid moet zijn over wat er precies geïndexeerd gaat worden. Zo lijkt het voor u als klant eenvoudig als u een overeenkomst tekent waar de hardware, software en het support in één overeenkomst is opgenomen, waarvoor u één vast maandbedrag betaald.

Echter is dit niet transparant als de kantoorprinterleverancier een indexering gaat toepassen. De vraag is wat wordt er dan precies geïndexeerd? De meeste kantoorprinterleveranciers indexeren het hele maandbedrag, dat is simpelweg eenvoudig en het levert meer inkomsten op.

Wij van DKM Solutions vinden dit niet correct en leggen uit hoe het werkelijk zit.

Het hardware deel ( de kantoorprinter )  is een éénmalige investering die u als klant in een huur of leasevorm gaat betalen. De prijs is de investering met daarbij een rente percentage over een bepaalde periode berekend.  Lease prijzen voor hardware die zouden naar onze mening niet geïndexeerd mogen worden.

Het service en onderhoud van uw kantoorprinter wordt jaarlijks wel geïndexeerd en dit is volkomen normaal. Hierbij moet u als klant bedenken dat onderdelen, verbruiksmaterialen, verzending en handelingskosten, het uurloon en voorrijdkosten conform CBS geïndexeerd mogen worden.

Wij van DKM Solutions zijn transparant en splitsen deze kosten zodat u als klant voor het juiste een eerlijke prijs betaald. Onze huur en lease prijzen worden namelijk niet geïndexeerd en liggen voor de looptijd waar u voor tekent vast. Dat is wel eerlijk!

Wenst ook u van uw bestaande kantoorprinterovereenkomst  af te willen komen, dan helpen we u hierbij. Een eerlijk advies voor de korte en de lange termijn vinden wij het belangrijkste.