Geen superhelden zonder boeven, dat weet Patrick Hendriks, eigenaar van DKM Solutions, inmiddels als geen ander. Steeds vaker wordt hij gevraagd om mee te kijken naar de contracten van zijn concullega’s. Soms schrikt hij van de kleine lettertjes die hij liever omschrijft als ‘boevenstreken’. Hij vertelt graag hoe hij onlangs zelf de superheld was en succesvol een boef kon verjagen.
Maandbedrag onverklaarbaar verhoogd
“Een poosje geleden werd ik door iemand uit mijn netwerk – een notariskantoor – gevraagd of ik eens mee wilde kijken naar het contract van de leverancier van hun kantoorprinters. Ineens bleek het maandbedrag enorm verhoogd en ze konden niet achterhalen waar dat door kwam. De facturen kwamen niet overeen met de afspraken, die in het contract zouden moeten staan. Omdat ik verstand heb van en kijk heb op de diverse overeenkomstconstructies ben ik er helemaal ingedoken en heb ik de hele administratie op zijn kop gezet, want ik wilde het naadje van de kous weten”, aldus Patrick.
Crimineel of niet netjes
Patrick: “Het eerste wat me opviel was dat het een eindeloos lang contract was, waarin afspraken stonden die eigenlijk niet van deze tijd zijn. Een jaar van tevoren opzeggen en als je te laat bent, weer voor twee jaar aan het contract vastzitten bijvoorbeeld. Dat noem ik voorzichtig ‘crimineel’. Of ‘niet netjes’. Iedereen weet dat contracten niet altijd helemaal doorgelezen worden; in vertrouwen ga je ervan uit dat datgene dat bij de onderhandeling besproken is, in het contract staat. Dat het soms anders blijkt te zijn en bepaalde ‘afspraken’ nooit genoemd zijn, is wederom ‘niet netjes’.”
Minder nieuw dan gedacht
“Terug naar de exorbitant grote verhoging bij de notaris. Hij ging voor de resterende looptijd van €800,- naar €1.400,- per maand. Zogenaamd omdat hij 30.000 kleuren printjes in één periode extra had gemaakt. Dat je een periode meer afdrukken maakt dan wat er in de overeenkomst vast ligt, is normaal, maar dat de overeenkomst daarmee structureel voor de resterende looptijd verhoogd wordt, is ‘crimineel’ en daar wilde ik iets aan doen.
De notaris was stellig; er was niet méér geprint dan voorheen, maar hoe bewijs je dat? Ik kreeg de storingsrapporten onder ogen en daaruit bleek dat er mogelijk onderdelen waren vervangen die invloed zouden kunnen hebben op deze periode. Ineens was er een forse stijging, maar de notaris had gedurende 36 maanden maar enkele kleuren afdrukken gemaakt. Voor de resterende 36 maanden was de overeenkomst met deze zogenaamde meer afdrukken opgevoerd en ging ook het maandbedrag fors omhoog. De notaris printte overigens uitsluitend in zwart/wit, kleuren werd zelden toegepast. Al snel bleek dat na een storing mogelijk een ‘nieuwe’ printplaat was geïnstalleerd. Zo nieuw bleek die alleen niet te zijn, het was een gebruikte en daarop stond nog een telling van een oude machine. Zo werd de enorme toename in het aantal prints verklaard”, vertelt Patrick.
Serieus geld gecrediteerd
“Een overeenkomst voor een kantoorprinter is opgebouwd uit enkele componenten. Dit zijn de lease van de hardware en een servicecomponent: dat gaat vaak op basis van het aantal vastgelegde prints, dat is op zich niet vreemd. Omdat we aan konden tonen dat er geen kleurenprints gemaakt waren, konden we de leverancier ervan overtuigen – zonder tussenkomst van de rechter – dat de verhoging van het maandbedrag onterecht was.
Hoe we dat gedaan hebben was eigenlijk heel eenvoudig. Wanneer je zoveel afdrukken maakt moeten er ook kleurentoners geleverd worden. Deze zijn op basis van de hoge stijging nooit geleverd. Sterker nog de kleurentoners, die in de kantoorprinter, zaten waren nog van dag één en zaten nog helemaal vol. Ze hebben de facturen met terugwerkende kracht teruggedraaid en ruim €8.000,- gecrediteerd. Dat is toch serieus geld. Het contract is teruggezet naar de oorspronkelijke afspraken. Dat betekent voor de resterende looptijd nog eens een bedrag van ruim €21.000,- dat minder uitgegeven gaat worden. De notaris zingt het contract nu uit, maar het zal niemand verbazen dat hij daarna overstapt naar een leverancier met transparante contracten”, lacht Patrick.
Superhero for a day
Patrick: “Ik was blij dat ik voor de notaris de ‘boef’ heb kunnen ontmaskeren. Ik voelde me een beetje een superhero for a day. Aan iedereen die een leasecontract aan wil gaan voor een printer, zou ik willen meegeven om een expert mee te laten kijken naar het contract, voordat je het tekent. Het is niet vreemd dat deze contracten 5 tot 6 jaar lopen. Dan wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan. In principe leveren alle aanbieders hetzelfde aan apparatuur en daar is niets mis mee: Toshiba, waar ik voor sta, is een goed en betrouwbaar merk. In die zin is het ‘appels met appels vergelijken’. Ik adviseer om in zee te gaan met een leverancier die leesbare, helder contracten aanbiedt. Mijn insteek: als er zoveel tekst is, dat je eigenlijk al geen zin meer hebt om te gaan lezen, gaat de leverancier ervan uit dát je niet gaat lezen. Niet ondenkbaar dat er dan dingen in staan waar je liever niet voor tekent.”
Boeven verjagen
“Ik kom graag bij bedrijven de superheld spelen om de contracten een keer grondig tegen het licht te houden. Op de langere termijn kan dat aanzienlijk kosten besparen. Mijn insteek daarbij is niet om nieuwe klanten te werven, maar om de ‘boeven’ uit de sector te verjagen. Concurrentie is prima – goed zelfs – maar kwaliteit en transparantie staan voorop. Dat gebeurt nu niet overal en dat wil ik graag veranderen”, besluit Patrick.