Vijf meest voorkomende kantoorprinter problemen
11 april 2023
print

Zijn er op de prints, vlekken, strepen of vegen te zien? Loopt het papier in je kantoorprinter vast? Of heeft je kantoorprinter last van andere technisch mankementen? Het overkomt je altijd op een moment waarop het net niet uitkomt!

Hier vind je vijf meest voorkomende problemen bij kantoorprinters, met daarbij een aantal tips hoe je deze problemen zelf kunt oplossen en of misschien kunt voorkomen.

1. Mijn kantoorprinter wilt niet printen

Als je kantoorprinter geen foutmeldingen aangeeft, controleer dan eerst of je kantoorprinter nog steeds is aangesloten via USB of met een netwerkkabel. Heb je een draadloze kantoorprinter? kijk dan of de WiFi is ingeschakeld en of je verbonden bent met het juiste netwerk. De kantoorprinterdriver moet op de computer waarmee je af wilt drukken worden geïnstalleerd. Vaak doet je computer dit automatisch bij het aansluiten van een kantoorprinter, echter is dit niet altijd het geval. Je zal de printerdriver moeten installeren of een update moeten uitvoeren voor je weer kan printen. Controleer de downloadpagina van de kantoorprinterfabriakant voor de nieuwste versie. Als het dan nog niet werkt neem dan contact op met je leverancier zodat er een technicus komt om het probleem te verhelpen

2. Lichte banen op de afdruk

Heb je last van lichte banen door je afdruk, foto of logo? Meestal komt dit door het niet goed verdelen van de toner in je kantoorprinter. Dit probleem kun je oplossen door de kalibratie uit te voeren. Dit is te vinden in het menu van je kantoorprinter. Het kan ook een teken zijn dan je drum aan vervanging toe is. Deze kun je bestellen bij je printerleverancier. Heb je een support contract dan is deze als het goed is inbegrepen.

3. Strepen tijdens het scannen en kopiëren

Heb jij strepen tijdens het scannen of kopiëren? In de meeste gevallen zit er vuil op de scanglas van de scanner. Dit scanglas zit naast de grote glasplaat onder de klep. De oplossing voor dit probleem is eenvoudig: reinig de sleufglas met een droge doek. Zie je daarna nog strepen? Gebruik dan een licht vochtige doek. Blijft het probleem zich herhalen dan kun je het beste contact opnemen met je leverancier, deze zorgt ervoor dat er een technicus komt en zal de reparatie uitvoeren.

4. Printer pakt geen papier uit de papiercassette

Door het niet juist plaatsen van het papier in de kantoorprinter, kan er een papierstoring ontstaan. Zo los je dit papier probleem op. Zorg ervoor dat het papier:

  • strak opgesloten ligt tussen de geleiders;
  • geen omgevouwen hoeken aan het papier zitten;
  • geen papier dubbel gevouwen ligt in de papiercassette;
  • er geen papier achter de papiercassette ligt;
  • op juiste dikte en formaat is ingesteld in je printer driver en op je kantoorprinter;

5. De kantoorprinter heeft een technisch defect

Een technisch defect zie je meestal op het display van je printer, of er brandt een rood waarschuwingslampje. In de meeste gevallen zie je een foutcode in beeld. Probeer het volgende:

  • zet de printer uit met de hoofdschakelaar;
  • schakel de printer na 10 seconden weer in met de hoofdschakelaar;
  • Als de foutcode niet verschijnt binnen 5 minuten na het inschakelen, dan kan je de printer weer gebruiken. Verschijnt de foutcode wel dan kun je het beste contact opnemen met je leverancier. Binnen 8 werkuren is er een technicus aanwezig die de storing verhelpt en de reparatie uitvoert;

Ervaar jij vaak problemen of wordt jouw kantoorprinter nooit onderhouden. Laat het ons weten door een mail te sturen naar Info@DKMsolutions.nl of bel naar  085 020 3310. Wij maken vrijblijvend een afspraak om opzoek te gaan naar de beste oplossing.